امروزه در سراسر دنیا به دلیل افزایش جعیت و نیاز انسانها به مواد غذایی ، مخصوصا گوشت ، تقاضا برای پرورش دام و طیور افزایش یافته است باعث شغل های زیادی در سراسر دنیا ایجاد شود .

 

گوشت قرقاول به دلیل سالم بودن و خواص دارویی داشتن از استقبال بی نظیری در سراسر دنیا و همچنین کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است .یشتر انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده یافت می‌شود، همچنین گوشت قرقاول منبع خوب نیاسین، فسفر، مس،روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین‌های 1 B 2 ،B ، و 6 B است.لذا وجود این عناصر معدنی و ویتامین‌ها در گوشت قرقاول موجبشده که برای امراضی چون آسم، تشنج ، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی، عقب‌افتادگی جسمی وهمچنین بی‌خوابی داروی معجزه‌آسایی محسوب شود.

به عقیده عبدالملک بن زهر اندلسی (قرن 5) " گوشت  قرقاولخوشمزه و خوش طعم است که هم برای افراد سالم و هم برای بیمارانسودمند می باشد؛ سنگ (کلیه و مثانه) را خرد می کند و مفید است.

فواید: گوشت آن بسیار لطیف، سریع‏الهضم، تولیدکننده خون، مقوىهوش، رافع فراموشى و وسواس خصوصاً اگر ۳ روز متوالى کباب آن خوردهشود/ چکاندن زهره و خون آن در چشم جهت آمدن آب در چشم/ انفیه زهره آن جهت رفع نسیان، وسواس، خیالات واهى/ مالیدن سرگینآن جهت درمان لک‏هاى سفید بدن و اصلاح بشره زنان حامله/ خاکسترپر آن سیاه‏کننده مو ولى زود سفید مى‏گردد/ ساییدن استخوانبسیار ساییده شده آن جهت التیام زخم‏ها/ مصلح آن: سکنجبین.

و البته دوستانی که به پرورش قرقاول علاقه مند هستن یکی از سوالات اساسی آنها بازار فروش قرقاول می باشد که کجا می شود قرقاول فروخت :

البته راهای زیادی وجود دارد که ما به طوره خلاصه خدمتان عرض خواهیم کرد :

1 - گوشت قرقاول

یکی از لزیزترین انواع گوشت پرندگان شکار شونده در دنیا به شمار می رود و به این گوشت در مقایسه با گوشت مرغ و بوقلمون خواص بیشتری داشته و در جایگاه بالاتری قرار می گیرد . در گذشته که قرقاول فقط از طریق شکار صید می شد قیمت گوشت قرقاول بالا بود و امروزه با راه اندازی مزارع پرورش قرقاول و عرضه گوشت بهداشتی قرقاول در بسته بندی مناسب ، قیمت آن تا حدود زیادی کاهش یافته است

2 - راه اندازی شکارگاههای مصنوعی :

شکار قرقاول یکی از منابع تامین گوشت روستاییان در طی قرن ها بوده است .این امر همچنان یکی از ورزشهای تفریحی پادشاهان و شاهزادگان و اشراف بود که بیشتر وقت خود را به شکار و تفریخ اختصاص می دادند .این طبقه از جامعه به دو روش شکار می کردند که دو روش عبارت بودند از : استفاده از تیر کمان ، استفاده از پرندگان شکاری و سگ تازی .

به هر حال امروزه دیگر شکار قرقاول در انحصار گروه و طبقه خاصی نیست و افراد معمولی جامعه با تهیه تفنگ های شکار و لوازم شکار ، این کار را انجام می دهند در حال حاضر در شکارگاههای مصنوعی وجود ندارد و هیچ گونه  برنامه و طرحی در این زمینه ارایه نشده است ، اما باید توجه داشت پرورش انبوه قرقاول و کبک و تیهو و رها کردن آنها در شکارگاههای مصنوعی می توان به عنوان یکی از تفریحات سالم مطرح شده و وش جالب برای جلوگیری از شکار بی رویه پرندگان و مقابله با خطر انقراض گونه های بومی قرقاول در کشور باشد .

بدیهی است که راه اندازی این گونه شکارگاههای مصنوعی همچنین می توان ضمن جلوگیری از آسیب و تخریب محیط زیست ، فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کرد . نظر به این که ایران یک کشور رو به رشد محسوب می شود ، لذا یافتن راه حل های قانونی ایجاد اشتغال از جمله مسایل مهم و ملی تلقی می شود . قابل ذکر است که در سالهای اخیر بسیاری از کشور های اروپایی تلاش هایی در زمینه را اندازی شکارگاههای مصنوعی نموده اند که از آن میان می توان انگلستان را ذکر کرد که سالانه در حدود پانزده میلیون پرنده عمدتا به منظور ورزش تیر اندازی پرورش می یابند ، ضمنا علاقه روزافزونی برای مصرف گوشت این نوع پرندگان وجود دارد .

حدودا 15 - 10 پوند هزینه تولید یک پرنده در انگلستان می شود تا به هوا رفته و هدف تیر قرار گیرد ! ظهور تیر اندازی تفریحی به عنوان یک ورزش و پرداخت سخاوت مندانه هزینه این ورزش از سوی ورزشکاران ای رشته ، پرورش این نوع پرندگان را در انگلستان رونق داده است . شکار هر پرنده پرورشی برای شکار چی 15 پوند خرج دارد . پیوستن به اتحادیه شکار چیان هم 2000 پوند هزینه دارد . لذا این ورزش برای گردانندگان درآمد زیادی در بر دارد .

بنابر گذارش های غیر رسمی موجود برخی شیوخ خلیج فارس سالیانه به همراه پرندگان شکاری خود به استانهای جنوبی کشور سفر نموده و با استفاده از این پرندگان اقدام به شکار قرقاول و کبک و تیهو ...می نمایند که با برنامه ریزی ها دقیق و اصولی می توان ، در چوب یک برنامه دولتی منظم و منسجم و با همکاری بخش خصوصی شکارگاه های مصنوعی برای این کار فراهم کرد .

3 - استفاده در باغ پرندگان و باغ ها منازل شخصی:

یکی دیگر از اهداف پرورش قرقاول ، استفاده از زیبایی پرنده در باغ ها بزرگ خصوصی و عمومی است . درخی از پرورش دهندگان قرقاول ، با انتخاب نژادهای زیبا و معینی اقدام به پرورش آن نموده و این گونه ها را به باغ وحش ها ، پارک پرندگان و پارک ها معمولی می فروشند تا در معرض دید عموم قرار گیرند .

امروزه شهرداری های بسیاری از شهر های کوچک و بزرگ اقدام به تاسیس و راه اندازی قفس های بزرگ نگهداری از پرندگان مختلف در پارک ها شهر کرده اند و در این قفس ها تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان نگهداری شده و هر روز مورد بازدید هزاران نفر قرار می گیرند . این کار برای آموزش و تفریح کودکان بسیار مناسب است و می توان کودکان را با گونه های مختلف پرندگان آشنا سازد .

4 - استفاده در تاکسیدرمی :

تاکسیدرمی عبارت از روشی است که به وسیله آن اقدام به خشک کردن پرنده نموده و آن را به صورت مجسمه ای زیبا و دیدنی در می آورند . بدیهی  است که راه اندازی کارگاههای تاکسیدرمی می تواند منبع درآمد خوبی برای افراد بوده و این پرندگان خشک شده باعث جلب سیاحان و جهانگردان گردیده و ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد